הנעת עובדים – 4 דרכים להניע מחדש את הארגון שלך

הנעת עובדים – 4 דרכים להניע מחדש את הארגון שלך

פעמים רבות כמנהלים בארגונים בינוניים וגדולים אנו חיים בתחושה כי כולם (חוץ מאיתנו) ישנים... דברים שצריכים לעשות נדחים, תאריכי היעד עוברים להם והעולם התחרותי שם בחוץ לא ממש עוצר ומחכה לנו. בעידן בו אנו חיים, עידן של שינוי מואץ בו משתנים כל אחד מההיבטים של העולם העסקי הקלסי, בעולם כזה דווקא אי הוודאות היא השחקן הכי יציב בסביבה. בשפת האסטרטגים עולם בו שולטת אי ודאות נקרא Vuca World.
ליצירת קשר עם המומחים שלנו התקשרו עכשיו 072-250-0354 או פנו אלינו בווצאפ 054-443-6422 או השאירו פרטים.

תוכן עניינים

Vuca World הינו מושג שהושאל מצבא ארה"ב, ומתאר מצבים של אתגרי לחימה באזורים כאוטיים. המושג נדד לעולם העסקים עם העלייה בחוסר הוודאות בכל החזיתות העיסקיות. VUCA פירושה:  Volatility – תנודתיות, Uncertainty – אי וודאות, Complexity – מורכבות, Ambiguity – עמימות

ב Vuca World ישגשגו רק חברות שיפעלו באופן שונה מדרכי הפעולה המסורתיות. חברות הרוצות להצליח יאלצו ללמוד לחבק את השינוי כמרכיב קבוע בהתנהלות העסקית. בכדי להצליח להשתנות ולהמשיך להשתנות עוד ועוד יש לאמץ התנהגות הנקראת "תחושת דחיפות" כחלק מהתרבות הארגונית והניהולית.

תחושת דחיפות Sense of Urgency

תחושת דחיפות – הנה התנהלות המתמקדת בפתרון בעיות קריטיות שעל פרק היום באופן שידחוף את הארגון קדימה להצלחה חדשה, וזאת בניגוד להתנהלות של שאננות ושאיפה לשקט תעשייתי. את המושג "תחושת דחיפות טבע" ג'ון פ' קוטר, מומחה להובלת שינוי בארגונים. קוטר מאמין שתחושה של דחיפות היא נכס ארגוני שניתן ליצור. לדעתו, זהו המרכיב מספר אחד לניבוי אם חברה תצליח להתמודד עם שינויים.

תחושת דחיפות היא התנהגות נרכשת. אנשים בעלי תחושת דחיפות הם כאלה שפועלים כאן ועכשיו בנושאים הקריטיים שהם האתגרים המרכזים להצלחת הארגון. התנהלות כזו לא נובעת מהתפיסה שמשהו לא בסדר ויש לטפל בו, אלא מהתחושה שהעולם מאפשר, כל הזמן, הזדמנויות לצמיחה ויש רצון לנצח כאן ועכשיו. 

ומסתבר שכל אחד בארגון יכול להוביל דחיפות, לא רק המנהיגים או המנהלים הבכירים. אנשים בעלי תחושת דחיפות נמצאים בכל רבדי הארגון והם ימצאו את הדרך להעביר מידע מנצח לאנשים הרלוונטיים בארגון ולסייע בהובלת השינוי. אנשים בעלי תחושת דחיפות גבוהה הנם אנשים משתפי פעולה, חיוביים וממוקדים, הסוקרים באופן מתמיד את הסביבה הפנים והחוץ ארגונית בכדי לחפש מידע והזדמנויות שיובילו להצלחה.

תחושת דחיפות יכולה להוביל לשני מצבים מאוד מוכרים בארגונים

  • תחושת שאננות: תחושה של שביעות רצון עצמית וחוסר מודעות לסכנות. הצמדות למצב הקיים והתנגדות לכל שינוי.
  • תחושת דחיפות מדומה: התנהלות שופעת אנרגיה אך לאו דווקא פרודוקטיבית. תחושת דחיפות מדומה היא פעילות הנובעת מתוך תחושת הישרדות, פחד מכישלון או פיטורין, היא מלווה בכעס ולחץ מהמצב הקיים

אולם, תחושת דחיפות אמיתית, היא זו המקדמת את הארגון לעבר ההזדמנויות החדשות, ולכן היא המצרך החשוב ביותר בעולם עסקי חסר הוודאות שלנו.

אז איך מיישמים תחושת דחיפות בעסק?

תחושת דחיפות ניתנת ללמידה ויישום. המטרה היא להחיל אותה לאורך ולרוחב הארגון כך שכולם יתגייסו למטרה אחת ויחידה: לנצח!

מודעות לסביבה החיצונית

יש לוודא כי ה"חוץ" נכנס לתוך הארגון, להקשיב לעובדים הנמצאים בקשר קבוע עם הלקוחות והספקים בכדי לעודד כניסת אינפורמציה מחוץ לארגון. התנהלות כזו מובילה להכרה עמוקה של הלקוחות והבנה של הסביבה התחרותית על בסיס יומיומי. דבר שיאפשר זיהוי אתגרים בשלב מוקדם והצעת דרכי התמודדות שיקדמו את הארגון ומטרותיו.

דחיפות כאורח חיים

דרך למנוע התנהלות של "שביעות רצון" הנה לבסס תחושת דחיפות כנורמה בארגון. למשל, התחלה וסיום ישיבות בזמן (במקום למרוח אותן), סיכום כל ישיבה באופן בו ברור לכולם מי עושה מה ועד מתי, הקדשת זמן וביקורים של המנהלים במחלקות השונות (במיוחד בייצור ומכירות), מיקוד השיח בארגון על תפוקות ויעדים (ולא רק בתחילת ובסוף השנה), האצלת סמכויות ופינוי היומן לנושאים בעלי דחיפות גבוהה, עיצוב סביבת העבודה באופן שמשדר דחיפות, תגמול יוזמות המובילות לשינויי וחידוש ועוד ועוד. ככל שנצליח להפוך את תחושת הדחיפות לאורח חיים בארגון שלנו נדמה יהיה כי הדברים "קורים מאליהם" המשימות מתבצעות, יעדים מושגים ו"הנמנום" פוסק.

התייחסות למשבר כפוטנציאל להזדמנות

משברים בעסק נתפסים כבדרך כלל כאיום שצריך לנהל תוך כדי בקרת נזקים, מזעור עלויות וחזרה מהירה לשגרה. תחושה של דחיפות רואה במשבר דבר חיובי המאפשר בין היתר אפשרות ליציאה משגרה ואיתור הזדמנויות עסקיות חדשות. בארגון עם תחושת דחיפות גבוהה אין הימנעות מחדשות "רעות" אלא להפך. בארגון כזה מתבוננים בחדשות הרעות ללא חשש או בהלה מתוך הבנה כי ניתן יהיה לרתום את אותם המשברים להזדמנות עסקיות משמעותיות.

נטרול אנשים שלילים בארגון

בכל עסק הם נמצאים, אותם אנשים החוסמים את הדרך לשינוי, אנשים הפועלים מתוך כעס, שיעמום או חרדה, האוהבים את המצב הקיים בדיוק כמו שהוא. לא מדובר באנשים ספקנים שאחרי שהצלחת לשכנעם הם מתחברים למשימה ו"רצים קדימה", אלא לאותם אנשים שיעשו הכל כדי לא לשנות את המצב. אנשים כאלו פוגמים בתחושת הדחיפות של הארגון וביכולתו להסתגל לסביבה העסקית הכה מאתגרת. יש לאתר את אותם האנשים ולשקול איך להתמודד מולם, לעיתים נכון יהיה להרחיק אנשים את חלקם מהארגון, אולם במקרים בהם הרחקתם אינם פתרון נכון או אפשרי יש לקחת אותם בחשבון בעת הובלת השינויים ולנטרל אותם באופן שהם לא יוכלו להזיק לתהליך.

ובנימה אישית, תחושת דחיפות היא אחד מעשרה מדדים בהם אנחנו בוחנים עסקים לצורך גיבוש האסטרטגיה העסקית הנכונה להם. אנו מאמינים כי עסק שיאמץ תחושת דחיפות גבוהה כחלק מהתרבות הארגונית שלו, יעלה את פוטנציאל ההצלחה שלו לאורך זמן בעולם העסקי המורכב בו אנו חיים. לכן בעת גיבוש האסטרטגיה הייחודית לכל עסק אנחנו ממליצים על פעולות ברורות להטמעת תחושת דחיפות בתרבות הארגונית. אנו מאמינים כי ההתמקדות בשינוי וחדשנות הופכת לחלק בלתי נפרד מניהול כל עסק. החדשות הטובות הן שתחושת דחיפות היא התנהלות נרכשת וניתן ללמוד וליישם אותה.

ומה קורה אצלך? בעסק שלך מחפשים הזדמנויות לשינוי וצמיחה או מקווים (ודואגים) שהדברים יישארו בדיוק כמו שהם?

נמאס לך לכבות שריפות? רוצה להתחיל ולנהל על מי מנוחות? להורדת המדריך השלם לניהול ללא כיבוי שריפות 

גלית שול
יועצת אסטרטגית בחברת SMC, בעלת ניסיון של מעל 15 שנים בניהול עסקי, ניהול משאבי אנוש והתנהגות ארגונית. כיהנה בעברה כמנכ"לית חברת השמה. מתמחה בייעוץ ו- ליווי עסקי לסטרטאפים וחברות בינוניות.
דברו איתנו
ליצירת קשר עם המומחים שלנו
ניהול
מי אנחנו

חברת SMC הוקמה ע"י אילן שגב, לשעבר משנה למנכ"ל בנק דיסקונט, ויו"ר בנק דיסקונט למשכנתאות. מאז הקמתה בשנת 2010 עוסקת הקבוצה בייעוץ לחברות בינוניות וגדולות, ממפעלים וחברות יצרניות, דרך ליווי חברות משפחתיות בתהליך העברה בין-דורית, ועד חברות בתחום ההייטק והביוטכנולוגיה.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
לקוחות מספרים
בין לקוחותנו
אולי יעניין אותך גם..
ליווי מנכ"ל המדריך המלא
ליווי מנכ"ל – המדריך המלא

עם תחילתה של שנה חדשה ולקראת יום הכיפורים, יש המוצאים את עצמם בעיצומו של תהליך חשבון נפש אישי — זמן להירהור על המעשים, ההצלחות והכישלונות שהשנה החולפת הביאה עמה.

קרא עוד »
ניהול תקציב עסקי ושיפור רווחיות
ניהול תקציב עסקי ושיפור רווחיות – המדריך המלא

תקציב עסקי הוא בעצם תוכנית הפעולה של הארגון לתקופה מוגדרת, בדרך כלל שנה, והביטוי שלה במונחים כספיים. בתקציב נמצא את המכירות המתוכננות, את העלויות הנובעות מהמכירות, מהרכש ומהייצור, וכן את העלויות התפעוליות השוטפות של העסק. הסיבה לקביעת תקציב ברורה – זהו כלי שמאפשר לחברה ומנהליה מסלול התנהלות כספי ידוע בין ההכנסות להוצאות ומתאר את ההכנסות הצפויות שנובעות מיעדי המכירות, וכן את ההוצאות הנובעות מהפעילות השוטפת ומיעדי המכירות והשיווק.

קרא עוד »
4 סוגי מנהלים
על ארבעה בנים (וארבעה מנהלים) דיברה התורה

כל שנה, מתכנסים, כל בני המשפחה, (או החברים) קרובים ורחוקים, סביב השולחן הערוך (אוכלים) וגם קוראים בהגדה של פסח. וכמו בכל חג לא נפקד אחד המשלים המעניינים בהגדה (ובעצם אחד מיני רבים…) משל ארבעת הבנים. סיפור העובר מדור לדור במסורת היהודית, סיפור על ארבעה טיפוסים- אנשים, שונים זה מזה.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
ניהול נשי במבחן המציאות: מאפיינים, מחקרים ודוגמאות מהשטח

בעשורים האחרונים, אנו עדים לעלייה מתמדת במספר הנשים המאיישות תפקידי ניהול בכירים – בחברות פרטיות, ציבוריות ואף בזירה הפוליטית. מגמה זו, נובעת משילוב של שינוי חברתי עמוק, חקיקה לקידום שוויון מגדרי והכרה ביכולותיהן של נשים, והובילה את העולם העסקי והאקדמי לבחון מקרוב את השאלה: האם ישנם מאפיינים ייחודיים לניהול נשי? ומה תרומתם להצלחת ארגונים?

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
מודל תגמול בארגון – לא מה שחשבתם

בעולם העסקי המודרני, אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר היא קביעת מדיניות התגמול בארגון. בעבר, המודל המסורתי התבסס בעיקר על היררכיה ארגונית – ככל שהתפקיד בכיר יותר, כך התגמול היה גבוה יותר. אולם, חברות מובילות בעולם מגלות כי מודל זה אינו בהכרח מביא לתוצאות העסקיות הטובות ביותר.

קרא עוד »
בינה מלאכותית
איך בינה מלאכותית תעזור לחברי הנהלה בעסק שלך?

בשנתיים האחרונות נכנסה הבינה המלאכותית לחיינו, והעולם מתקדם במהירות מסחררת. עם כניסתה של הבינה המלאכותית ל"משרדי ההנהלה", נפתח עולם חדש של אפשרויות. בזמן שכולם מדברים על צ'אטבוטים ומערכות בסיסיות, מגלים המנהלים הבכירים שהטכנולוגיה החדשה יכולה להיות הרבה יותר מזה – שותפה אסטרטגית שיודעת לקרוא, לנתח ולהבין דברים שבעבר התקשינו לראות.

קרא עוד »
ניהול עסק
ניהול עסק – המדריך המלא

כשמונים אחוזים מהעסקים בישראל נסגרים תוך חמש שנים מיום פתיחתם, פעמים רבות מדובר בעסקים טובים עם רעיון משמעותי אך הלכה למעשה במבחן התוצאה כמו כל דבר טוב שדורש תכנון הם צריכים שיטות וכלים לניהול עסקי חכם. מהי תכנית עבודה עסקית ואיך ניתן לשפר ביצועים תוך כדי עשייה? כל המידע מחכה לכם כאן במאמר.
אחת השיטות הידועות אך הפחות "אהודות" הנה התכנית העסקית.

קרא עוד »
איך להתמודד עם משבר בעסק
איך להתמודד עם משבר בעסק – המדריך המלא

השבוע בביקור אצל לקוח, סיפר לי המנכ"ל על טלפון שקיבל מהבנק ועל חקירה צולבת שעבר בטלפון כשעל השולחן…. הקורונה והשלכותיה על העסק שלו. בנינו הרי לא משנה אם אתה מאלו שמאמינים שהקורונה הנה בסך הכול "ספין" בחירות, או לחילופין כבר ביטלתם את הטיסה בקיץ לדיסנילנד עם הילדים, הקורונה בדרך לעסק שלכם ויש להערך אליה ויפה שעה אחת קודם. כמו שצעקו השבוע הכותרות בגלובס: "אפקט הפחד של הקורונה חזק יותר מהתפשטות הווירוס בשטח". ואכן, הפחד מחלחל.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
מאסטרמיינד: התשובה לדילמות העסקיות

דמיינו רגע: אתם מתמודדים עם דילמה עסקית לא פשוטה, השעון מתקתק, ואתם מרגישים לבד במערכה.
ואז, כמו קסם, אתם מוצאים את עצמכם יושבים בחדר עם אנשים שמבינים את האתגרים שלכם. מישהו שולף רעיון שלא חשבתם עליו, אחר מציע זווית חדשה, והפתרון – שהיה נראה כל כך רחוק – פתאום מתגלה כאפשרי ומעשי.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
שגרות ניהול – הרגלים ארגוניים לצמיחה עסקית

ניהול אפקטיבי בחברה אינו מתבסס רק על החלטות אסטרטגיות גדולות או על פריצות דרך יוצאות דופן. חלק בלתי נפרד מההצלחה המתמשכת של ארגון הינה הטמעה של הרגלים ניהוליים ושגרות ניהול שיטתיות, המאפשרות מעקב, שיפור מתמיד והגברת התקשורת הפנים-ארגונית.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
אסטרטגיה עסקית – מעקב שנתי

"תכלה שנה וקללותיה"… מתחיל הרבעון האחרון של השנה, נעשים מאמצים לסגור את השנה הכי טוב שאפשר ומתחיל חשבון הנפש – סיכום ולקחים משנה שמסתימת והערכות לשנה הבאה עלינו – "תחל שנה וברכותיה"…

קרא עוד »
קיום שיחת משוב – ככלי להתפתחות אישית וארגונית
שיחת משוב לעובד

"החגים" בפתח, ובראשם יום הכיפורים, יום חשבון הנפש שלנו כאנשים, כמנהיגים וכעובדים- הזדמנות מצוינת לדבר על מתן משוב לעובדים. שיחת המשוב, השיחה שמלחיצה כל כך הרבה מנהלים (ועובדים) הנה פגישה תקופתית רשמית, בין העובד לממונה שלו. השיחה מתרחשת בתנאים שוטפים ו"רגילים" בארגון ולא ברגע משבר או בשל אירוע דחוף כלשהו ומסייעת ליצור תקשורת פתוחה יותר בין העובד למנהל שלו. שיחות המשוב הינן כלי חשוב לארגון ויש להתייחס אליהן ככאלה.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
הכוח שמניע חברות

אחת ההרצאות הנצפות והמצוטטות ביותר של טד היא הרצאתו של סיימון סינק, יהודי- בריטי, שהחל את דרכו כפירסומאי והפך לסופר ומרצה מבוקש בעולם. בהרצאתו "מעגל הזהב" (The Golden Circle), סיימון סינק מציג גישה מעוררת השראה להנהגה ושיווק אפקטיביים.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
תוכנית עבודה 2025

הזמן רץ, וכבר רואים את סיום שנת 2024 וברבעון האחרון של השנה נעשה בארגונים רבים מאמץ מיוחד לעמוד ביעדי השנה שעומדת להסתיים ומתחילים בהכנת התוכנית לשנה הבאה.

קרא עוד »
ייעוץ לעסקים משפחתיים
ניהול עסקי – התמודדות עם משבר ה-7/10

הימים שאחרי ה-7/10 היו ועודם קשים לכולנו, ברמה האישית, הלאומית והעסקית. הזמן חלף ועוד מעט תמלא לה שנה לאוקטובר 23 הארור, ואין בית בישראל שלא נגעה בו המלחמה. יש שאיבדו את יקיריהם, יש שאהוביהם משרתים בסדיר או במילואים וחשופים לסכנה, ויש מי שנפגע כלכלית אישית, או עסקית.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
מנכלים משותפים

מהו מנכ"ל כולנו יודעים, ומנכ"ל משותף? מה זו ה"חיה" הזו בכלל? מנכל משותף הינו תואר הניתן למחזיקים (בד"כ שניים) במשרה הניהולית הבכירה ביותר בארגון, פרטי, או ציבורי, משפחתי או לא. המנכ"ל הינו ראש החברה ועליו מוטלת האחריות הגדולה ביותר לביצועיה מול הבעלים והדירקטוריון. מנכ"לים משותפים קיימים בחברות "רגילות", ציבוריות ושאינן ציבוריות ובחברות משפחתיות ובחברות שאינן משפחתיות.

קרא עוד »
ייעוץ אסטרטגי
מפתחות להצלחה בשותפות עסקית

הצלחה בשותפות עסקית, הנה משימה מורכבת המשלבת אינטראקציות אנושיות, כלכליות ואסטרטגיות.
שיתוף פעולה מוצלח בין שותפים יכול מחד להוביל לצמיחה עסקית משמעותית ולשגשוג אישי של המנהלים ולעזור בהגשמת יעדים שאפתניים, אך הוא גם טומן בחובו פוטנציאל לקונפליקטים ואי-הסכמות. כמו בכל מערכת יחסים קרובה, שותפות עסקית מוצלחת מחייבת תקשורת פתוחה, הגדרת תחומי אחריות ברורים ואמון הדדי.

קרא עוד »
למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
גלילה לראש העמוד

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן