תוכן עניינים
איך מתמודדים עם אינפלציה
אצל רבים מלקוחותינו נשאלת השאלה מה צריך לעשות ברמת ניהול העסק, והתשובה, לטעמי היא – אותם דברים שעושים בתקופות טובות יותר אבל באופן מוגבר ומוקפד! – בחינה מוקפדת של ההכנסות, שבתקופת אינפלציה נשחקות, וההוצאות הגואות עקב עליית מחירים – זוהי תנועת מלקחיים שמסכנת את רווחיות החברה.
להלן המלצותינו לבדיקה מוקפדת של הכנסות והוצאות בתקופת אינפלציה.
עלות המכר ומחירי מכירה
בהקשר של עלות המכר ומחירי המכירה מומלץ לבצע מספר צעדים:
- בחינה עדכנית של התמחיר (costing) – עקב עליית מחירי התשומות – זו הזדמנות לבחינה מחודשת של הסכמי ספקים. מיקוח על תוספת המחיר ובחינה של כמויות רכישה עשויות לעזור להוריד עלויות.
- בחינה מחודשת של ההמחרה (pricing)
- הבחנה בין לקוחות לפי מועדי תשלום – עקב עלייה בעלויות המימון והשחיקה האינפלציונית.
- איתנות פיננסית – בתקופת מיתון, משתנה רמת הסיכון של הלקוחות וחשוב להתאים את המחיר בהתאם לחשיפה וליכולת העמידה בתשלום במועד שנקבע.
- בדיקת ההוצאה הכוללת של עלויות המכירה – למשל – עליות משלוח ושירות
- בחינת כדאיות של הזמנות קטנות – הרווח הנומינלי ברכישה בסכום נמוך לעיתים אינו מכסה את הוצאות מימוש המכירה, כדאי לבחון את הכדאיות של עסקאות כאלה.
- התאמות ספציפיות הנדרשת ללקוח – בתקופות רגילות נעשות התאמות ספציפיות ללקוחות ששוחקות את הרווח הגולמי מהמכירה, אלה פחות מומלצות בתקופה של שחיקת מחירים,
רווחיות לקוחות
בדק יסודי של רווחיות כל לקוח: חישוב מדויק של ההכנסות מכל לקוח, של כלל ההכנסות וההוצאות הייחודיות הכרוכות במכירה לאותו לקוח (למשל אנשי מכירות ייעודיים, עלויות המשלוח, עליות המימון ומועדי התשלום) – בדיקת הרווח מכל לקוח חשובה בכל מצב כלכלי, בתקופות קשות נושא זה מחייב בדיקה חוזרת עקב מצבים שלקוחות מקטינים את ההזמנות ומגוון המוצרים עד כדי שחיקה משמעותית מהרווח מאותו לקוח.
מבנה ההוצאות
ניתוח פרטני של כל ההוצאות מהגדולה ביותר לקטנה ביותר, צמצום הוצאות שאינן אסטרטגיות – כלומר אלה שהשפעתן רלוונטית לטווח הרחוק. לנסח אחרת ובאופן כללי – "דיאטה" של כל השומנים שנצברו בתקופות יותר טובות שעתה הפכו מותרות.
מלאי
בחינה מדוקדקת והתאמה של גודל המלאי הנדרש בהתאם לביקוש בתקופה הנוכחית, טיפול אגרסיבי במלאי איטי, וזאת מכיוון שהארכת השהות של מלאי שאינו נמכר, גורמת למחירו האפקטיבי לעלות עקב עליות המימון והאחסון, ובמרבית המקרים הסיכוי למוכרו במחיר המתאים יורד.
לסיכום
האינפלציה כאן ויהיה עלינו להתאים את העסקים ואת דרכי הניהול לתקופה המאתגרת זו, תקופה המסכנת את הרווחיות שעלולה למוטט עסקים הפוגשים את האינפלציה בתקופה שבה העסק במצב פגיע.
כאמור, דרכי הפעולה המוצעות אינן שונות ממה שנדרש בתקופות של יציבות כלכלית, אבל, בתקופות אינפלציה ומיתון נדרשת תחושת דחיפות גבוהה יותר ולעיתים גורם חיצוני שייקח חלק בבחינה של העסק, באופן אובייקטיבי.